Monnikloos klooster zoekt identiteit

Stadsklooster Zutphen

Bij een klooster kun je denken aan een oud gebouw, waar oude mannen in pijen bier brouwen en hun binnentuin verzorgen. Maar voor een klooster heb je niet per se zo’n gebouw nodig en ook geen monniken. Het Stadsklooster in Zutphen is zo’n monnikloos klooster. Het is een initiatief van verschillende Zutphense kerken om plekken van rust en inspiratie te creëren voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Het Stadsklooster biedt stilteplekken op verschillende locaties, maar organiseert ook meditaties, vieringen, pelgrimswandelingen en maaltijden. In samenwerking met Stadsbrouwerij Cambrinus heeft het zelfs een kloosterbiertje uitgebracht. First ontwikkelde de visuele identiteit voor het Stadsklooster.

merkidentiteit logo Stadsklooster

Om de identiteit van het Stadsklooster in kaart te brengen, deden we een brandingsessie. Uit deze sessie kwam ondermeer naar voren dat het Stadsklooster een plek is van rust, ruimte en eenvoud om jezelf en de ander te ontdekken.

Beeldmerk stadsklooster

Het logo is een samenvoeging van Zutphen en de christelijke traditie. Het gotische raam is een symbool dat je veel terug vindt in kloosters en andere religieuze gebouwen. Het staat voor de stilte en rust die deze gebouwen bieden, maar ook voor de spiritualiteit die je er kunt beleven. Het is een uitgesproken verticale vorm, die de nadruk legt bij contact met het Hogere.

merkidentiteit logo Stadsklooster

Daarnaast zit het ankerkruis verwerkt in het logo van het Stadsklooster. Zo’n ankerkruis vind je terug in het wapen van de gemeente Zutphen. Een verwijzing naar de christelijke traditie en naar Zutphen als stad. Het logo is een samenvoeging van deze vormen.

Identiteit zoekt kleur en vorm

Het Stadsklooster wil mensen plekken van stilte en rust bieden, eenvoud. Dat vind je terug in het kleurgebruik en de gekozen letters. Pastelgroen staat voor rust en eenvoud. Het lettertype is gebaseerd op de gotische letters, die door monniken in de Middeleeuwen werden gemaakt. Voor het woord ‘Zutphen’ werd juist een moderne, contrasterende letter gebruikt. Die het eigentijdse karakter van het Stadsklooster benadrukt.

merkidentiteit logo Stadsklooster

Refter, een zwaar kloosterbier

Geheel in kloostertraditie heeft het Stadsklooster (in samenwerking met brouwerij Cambrinus) een eigen bier uitgebracht. Een bier in een grote fles, die je aan tafel met elkaar kunt delen, tijdens een goed gesprek. Voor de fles ontwierpen we een passend etiket. Om dorstig van te worden.

ontwerp-bier-etiket-Stadsklooster

Geef kleur aan mijn bedrijf!

WhatsApp