Website laten maken?

Hans Baakman Hans Baakman op vrijdag 20 december

Website laten maken of zelf doen?

Dus je wilt een website laten maken? Goed idee om het te laten doen! Er komt namelijk veel op je af als je een website wilt laten maken. Van te voren moet je over veel zaken nadenken. Denk aan vragen als; wie wil je met je website bereiken, wat is de zoekvraag van je doelgroep (en wat is je antwoord) en wat moet de website je opleveren? Is het een digitaal visitekaartje, wil je gaan verkopen of moet je website leads opleveren?

website laten maken

Website laten maken in 5 stappen

Een website maken omdat je buurman er ook een heeft, is wellicht niet zo’n goede beweegreden. Een website laten maken is als het bouwen van een huis. Als je een woning laat bouwen, bedenk je van tevoren ook hoe je het gaat gebruiken, hoe het eruit komt te zien (ontwerp), hoe het gebouwd gaat worden en hoe je het gaat inrichten. Denk goed na wat je met je website wilt bereiken. We onderscheiden 5 stappen om tot een goede en renderende website te komen.

  1. Wat is het doel van je website, de strategie en het fundament
  2. De uitstraling en ontwerp van je website
  3. De bouw van de website, technische realisatie
  4. De inrichting en de content
  5. Meten, analyseren en bijsturen

Volg deze stappen en je website gaat explosieve groei van je bedrijf veroorzaken!

1. Leg een goed fundament

Voordat je een website laat bouwen, moet je een goed fundament leggen. Bepaal daarom eerst de strategie. Wat is het doel van je website, wat en wie wil je bereiken (doelgroep), op welke klantvraag heb jij het antwoord en wat onderscheidt je website van die van anderen. Waarin ben jij als onderneming uniek? Veel vragen die op je afkomen.

Neem jezelf serieus, ga eerst aan de slag met deze vragen en leg zo een goed fundament voor je website. Als je een nieuwe website ziet als een investering in tijd en geld, dan wil je natuurlijk ook dat deze wat gaat opleveren! Belangrijk daarbij is om in de huid van je (potentiële) klant te kruipen en deze centraal te zetten. Er zijn al genoeg websites die vooral zichzelf belangrijk vinden. Daar kun je het eerste onderscheid al maken. Met een goed fundament staat je website als een huis.

2. Het ontwerp van je website

Voordat je met de bouw kunt starten, is een goed ontwerp van levensbelang. Het ontwerp moet rekening houden met verschillende schermformaten, groot en klein. Zo moet je website geschikt zijn voor weergave op een smartphone als ook op een breedbeeldscherm. Google houdt er bij de waardering van websites zelfs rekening mee of een website mobielvriendelijk is.

Belangrijk is ook of de bezoeker van je website snel kan vinden waar hij naar op zoek is. Denk daarom goed na over de navigatie, of een zoekfunctie prominent aanwezig moet zijn en hoe de bezoeker contact kan opnemen. Wil je dat een bezoeker een offerte kan aanvragen, zorg er dan voor dat die mogelijkheid prominent aanwezig is.

Het visueel ondersteunen en aantrekkelijk maken van je boodschap is een belangrijk onderdeel van het ontwerp. Heb je eigen beelden of ga je tegen betaling gebruik maken van een foto uit een beeldbank (stock foto’s)? Stock beelden zijn voordeliger, maar ook een stuk minder origineel. Voor het ontwerp kun je gebruik maken van een bestaand ontwerp (template) of voor een eigen design kiezen. Ons advies is altijd om een eigen uniek en onderscheidend ontwerp te laten maken. Laat zien wie je bent!

Vaak ben je geneigd om teveel informatie in een ontwerp te zetten. Zorg juist voor eenvoud en zo weinig mogelijk afleiding voor de bezoeker. No go’s zijn automatische startende video’s of een enorme beeldvullende slider. Een goede test is de 5 seconden regel. Is binnen 5 seconden duidelijk waar je website over gaat, dan heb je een goed ontwerp.

3. Techniek

Er komt veel kijken bij de bouw van een website. Je website moet snel zijn, goed vindbaar, veilig, makkelijk te onderhouden en aanpasbaar zijn. Daarom bouwen wij websites in WordPress. Dat heeft veel voordelen. Zo beschikt WordPress over een erg gebruikersvriendelijk CMS systeem, waarmee je makkelijk inhoud kunt aanpassen of toevoegen. Denk aan afbeeldingen, pagina’s en nieuwsberichten. Met WordPress kun je zelfs een webshop laten bouwen.

Wat wij voor je regelen:

  • Domeinnaam voor je website (www.webadres.nl)
  • Professionele hosting van je website: snel, betrouwbaar, altijd bereikbaar en onmogelijk te hacken
  • Veilige verbinding (via SSL, https), zodat data van gebruikers veilig zijn
  • State of the art programmeercode, zodat je website ‘licht’ is en snel laadt
  • E-mailafhandeling via Google Mail

4. Content/inhoud

Is je website gebouwd en staat deze live? Dan begint het echte werk. Wil je dat je website ook gevonden wordt, dan zal de inhoud (content) uitmuntend moeten zijn. Denk aan goed geschreven pagina’s, nieuwsberichten en veelgestelde vragen. Zorg ervoor dat duidelijk is tot welke actie je de bezoeker wilt aanzetten (Call To Action). Zoals bijvoorbeeld een formulier invullen, een aanvraag of aankoop te doen.

Superbelangrijk: wees relevant voor je bezoeker. Of je relevant bent is eenvoudig te achterhalen met bijvoorbeeld Google Analytics. Zo is de gemiddelde bezoekduur een belangrijke indicator. Hoe relevanter, hoe langer een bezoeker op je website zal blijven en hoe lager het percentage afhakers. Met als uiteindelijk resultaat dat je website je wat gaat opleveren!

Voor het bepalen van relevante en uitmuntende inhoud beginnen wij altijd een met zoekwoordenonderzoek. Dit geeft je een goed inzicht waar potentiële klanten naar op zoek zijn. Het grootste deel van het internetverkeer (90%) start immers met een zoekopdracht in Google.

Op welke vraag heb jij het antwoord? Een zoekwoordenonderzoek geeft antwoord op de vraag waar mensen op zoeken, hoe vaak dat gebeurt en hoe groot de kans is dat je gevonden gaat worden (concurrentie). Wil je een concurrent van Coolblue of Bol.com worden dan zal dit aanzienlijk meer tijd en geld  kosten, dan wanneer je in een niche opereert.

5. Meten, analyseren en bijsturen

Je hebt er nu al heel wat denkwerk en ontwikkeltijd in je website zitten. Door te meten en te analyseren kom je erachter of wat bedacht is, ook werkt. Levert de website op wat je voor ogen had?

Goede tools om dit te analyseren zijn Google Analytics en Google Webmasters. Met Google Analytics krijg je onder meer inzicht in wie je websitebezoekers zijn, waar ze vandaan komen, waar ze op hebben gezocht, hoe lang ze blijven en op welke pagina’s ze je website weer verlaten.

Ook Semrush of Hotjar kunnen je helpen inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Hotjar brengt het klikgedrag van je bezoekers in kaart. Semrush is een zeer uitgebreide tool, die je zoekwoordrankings bij houdt, maar ook laat zien waar concurrenten hun links vandaan halen en hoeveel verkeer zij krijgen. Goede links vanaf externe websites helpen je beter vindbaar te worden. Google hecht veel waarde aan relevante links die naar jou website verwijzen.

Experimenteer eens met je website en leer. Stel een spannende vraag in een blog en kijk wat de reacties zijn.

Lees ook deze 7 tips om je website beter vindbaar te maken.

Website laten maken? De kosten

Het maken van een eenvoudige website kost een expert veel tijd en denkwerk. Moet je alles zelf uitvinden dan zal het je veel meer uren kosten. Deze tijd is voor het idee, het ontwerp, de bouw en het vullen van de website. Voor een functionele en basic website gebouwd in WordPress, met een eigen ontwerp, 5 pagina’s, een homepagina, tekstpagina, overzichtspagina (voor bijvoorbeeld nieuwsberichten), contactpagina en een contactformulier rekenen we €3.500,- In de praktijk is het laten bouwen van een website bijna altijd maatwerk.

Een professionele website laten bouwen? Neem contact op voor een offerte op maat.

Wil je een goedkopere oplossing? Je kunt ook zelf een website maken met bijvoorbeeld Wix, Squarespace of installeer zelf WordPress en download een thema.

Ik wil een professionele website laten maken!

Henri helpt je bedrijf groeien

Ga nu voor groei als je durft.

Wil je explosief groeien met je website en communicatie? Neem alleen contact op als je durft en explosief wilt groeien.

Bel Henri op 06 51 20 95 10 of mail naar henri@2bfirst.nl

Henri Kok | First creatieve communicatie

Henri Kok

Offline

We zijn nu niet geopend, maar app ons gerust. We reageren zo snel mogelijk.

21:51
Stuur ons een appje!