Hoe een dichter uit de 18e eeuw jouw omzet vergroot

Hans Baakman Hans Baakman op vrijdag 11 oktober

Luizenschijt

De buurman zeurt dat zijn auto onder de luizenschijt zit. Jij hebt daar geen last van want jouw auto staat onder de carport. Antwoord je dat jij geen last hebt van luizen omdat die beestjes een stinkhekel hebben aan het goed vormgegeven polycarbonaat? Natuurlijk niet. Je geeft hem het nummer van jouw carport-mannetje.

Ignorance is a bliss

Toch is dat wat veel ondernemers doen op hun website: ze overspoelen de klant met álle details die ze kennen over het product dat ze verkopen. De vloek van de kennis, heet dat. Beter kun je werken met de zegen van de onwetendheid.

Ignorance is a bliss, schreef dichter Thomas Gray al in de 18e eeuw. Hij wist natuurlijk nog niets van marketing en websites, maar zijn uitspraak geldt nog altijd. Zijn ‘bliss’ kun je gebruiken om je omzet enorm te vergroten. Hoe?

De vloek van kennis

Vloek wordt zegen met één vraag

Vergeet alle kennis die je hebt over de technische specificaties van de ‘carport’ die jij verkoopt. Vergeet het, en vertel je klant welk probleem je voor hem oplost. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de POR-methode gebruiken. Natuurlijk kun je wat je weet niet on-weten, de harde schijf in je hoofd zomaar even wissen.

Maar je kunt wel iets anders: je verplaatsen in de klant, door slechts één vraag te stellen over je website. Een vraag waarmee je gelijk ziet of jij je klant iets vertelt waar hij wat aan heeft. Die vraag is: zie je het voor je? Kun je je een video voorstellen waar het polycarbonaat dak van een carport wordt getoond? Nee. Wat je wel voor je ziet is de buurman die mopperend de luizenschijt van zijn auto wast en dat jij in plaats daarvan rustig de krant zit te lezen.

Neem contact op om ook weer zo lekker onwetend te worden over je product.

Doe het nu!

WhatsApp