Een sterk merk heeft karakter

Hans Baakman Hans Baakman op woensdag 19 februari

Een sterk merk bouwen aan de hand van een archetype

Sterke merken vertellen verhalen en gaan echte connecties aan met hun klanten. Een archetype is hier een uitstekend fundament voor. Het kiezen van het archetype dat past bij je bedrijf helpt om een betekenisvolle relatie aan te gaan met bestaande en toekomstige klanten. Dat komt omdat ze zich verbonden voelen en zich identificeren met het verhaal dat je vertelt. Het zorgt er ook voor dat je je onderscheidt in de markt waarin je jezelf begeeft. Het laat een blijvende indruk achter en laat zien waar je voor staat.

Denk er maar eens over na. Wat hebben Simba (van The Lion King), Frodo Baggins (Lord of the Rings) en Braveheart met elkaar gemeen? Ze zijn stuk voor stuk echte helden, die voor de goede zaak vechten – meestal op eigen kosten (voor eigen rekening?) trouwens. De held is één van de archetypes die voorkomt in de literatuur, films en TV series. Archetypes zijn een belangrijk onderdeel van verhalen, omdat ze emotie oproepen en een persoonlijke connectie creëren tussen het karakter en het publiek.

Apple is een goed voorbeeld van een merk met een sterke persoonlijkheid. Een merk waar mensen onderdeel van willen zijn. Waarom brengen mensen anders een nacht in een slaapzak voor de winkel door om als eerste de nieuwste iPhone te kunnen bemachtigen?

De best presterende bedrijven zijn degenen die hun waarden, missie en visie hebben gebaseerd op stevige persoonlijkheden (archetypes). Een identiteitssessie laat zien welk karakter het beste bij jouw bedrijf past. Vertel jouw verhaal!

‘Archetypes vertegenwoordigen een menselijke manier van denken, van waarden, overtuigingen en ideeën die consistent is over tijd, generaties en culturen’ 

Waarom archetypes belangrijk zijn

Door gebruik te maken van een archetype maak je de relatie met je klant persoonlijk. Ze voelen zich begrepen en kunnen zich in je verhaal herkennen. Maar hoe kun je dit nu inzetten voor mijn bedrijfsdoelstellingen? We geven je 3 redenen:

#1 Een archetype zorgt voor onderscheid

Een archetype helpt je om op zoek te gaan naar het DNA van je onderneming, je why. Waarom doe je wat je doet, wat zijn je diepste drijfveren? Door jouw unieke waarom te vertellen, kun je jezelf onderscheiden van anderen.

#2 Een archetype zorgt voor verbinding

Je archetype is de gids voor hoe je het gesprek met je doelgroep en je medewerkers aangaat. Zo komt je merk tot leven en zullen mensen een relatie met je aangaan. Doordat jij je waarden en drijfveren uitdraagt, zullen klanten loyaal blijven en zich met je merk identificeren. Klanten en werknemers kunnen zo zelfs je ambassadeurs worden.

#3 Een archetype speelt in op verlangens en behoeftes

De kracht van een archetype is dat het inspeelt op de verlangens en behoeften van je klanten. Of ze nu op zoek zijn naar creativiteit, innovatie of geborgenheid, er is altijd een karakter voor. Door op klantbehoefte te communiceren, en niet op bijvoorbeeld technische eigenschappen, ontstaat er een sterkere en echte connectie met je klanten.

Wil jij ook een onderscheidend en sterk merk met karakter? Doe dan een identiteitssessie. In een dag leggen we samen het fundament voor een sterk merk en jouw unieke verhaal. Reserveer nu jouw identiteitsdag.

Welk archetype vertelt jouw verhaal?

  • Idealist (Innocent)
  • Wijze (Sage)
  • Onderzoeker (Explorer)
  • Rebel (Rebel/ Outlaw)
  • Magiër (Magician)
  • Held (Hero)
  • Geliefde (Lover)
  • Joker (Jester, Entertainer)
  • Allemansvriend, de buurman (Everyone)
  • Zorger (Caregiver)
  • Heerser (Ruler)
  • Schepper (Creator)

sterk merk bouwen

Doe een identiteitssessie

Henri Kok | First creatieve communicatie

Henri Kok

Offline

We zijn nu niet geopend, maar app ons gerust. We reageren zo snel mogelijk.

21:43
Stuur ons een appje!