Briljante marketing
of mislukte introductie?

Hans Baakman Hans Baakman op donderdag 12 december

Foutje of simpelweg briljant?

Het hele internet staat er vol mee, de (mislukte?) persintroductie van de nieuwe Tesla Cybertruck. Diverse bedrijven haakten erop in en zelfs het NOS journaal berichtte erover. Tijdens de presentatie wilde de ontwerper van Tesla laten zien hoe sterk het kogelvrije glas van de Cybertruck is. Maar dat ging even anders.

Elon Musk van Tesla lacht een beetje schaapachtig als de grote metalen kogel een flinke barst in de ruit van zijn nieuwste elektrische auto veroorzaakt. Als hij snel voor de auto is gaan staan, glimlacht hij ‘Niet slecht, maar er is ruimte voor verbetering.’ En de aanwezig pers lacht hem bewonderend toe. Ongelukje of briljante marketing? De introductie is nu al een enorm succes! Er zijn al 250.000 Cybertrucks besteld, terwijl de auto pas eind 2020 beschikbaar is.

Tesla en de SUCCES checklist

Tesla heeft dus een enorm succes met hun presentatie. Dat komt doordat de boodschap voldoet aan de SUCCES-checklist voor succesvolle communicatie. Slechts zes aanwijzingen hoef je te volgen, en jouw boodschap hakt erin als de metalen kogel in het raam van de Cybertruck.

Unexpected!

De flinke barst in de ruit tijdens de presentatie was nogal onverwacht. En dit is precies waardoor de introductie van Tesla’s Cybertruck zoveel stof deed opwaaien. Dus of het nu echt een ongeluk was, of dat hier gewoon een briljante marketeer achter zit, de presentatie is een succes. De aandacht is gevangen door het onverwachte. Onverwacht is één van de zes onderdelen van de SUCCES-checklist voor communicatie. Naast ‘unexpected’ zijn er nog vijf voorwaarden waar jou boodschap aan moet voldoen, wil je dat je klanten voor jou in de rij komen staan. SUCCES, de afkorting van Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional en Story.

Briljante marketing of zeldzaam foutje

Succes gegarandeerd met deze zes tips

  1. Hou het simpel: Tesla heeft een nieuwe opvallende pick-up-truck. Je ziet het gelijk voor je, die opvallende hoekige vormen.
  2. Verras je klant (unexpected): Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat waren de reacties?
  3. Wees concreet: Wat levert het de klant op? Een nieuwe, revolutionaire, elektrische pick-up, met kogelwerend glas….
  4. Wees geloofwaardig, direct uit te proberen (credible): iedereen kan zich voorstellen hoe erg het zou zijn, zo’n fout op een presentatie.
  5. Breng emotie. Oeps, de ruit barst. Relativeer met humor ‘Niet slecht, maar er is ruimte voor verbetering’.
  6. Vertel een verhaal (story) of zorg dat anderen een verhaal vertellen. Deze introductie is voer voor borrelpraat.

Volg deze zes aanwijzingen voor je communicatie en en wordt het gesprek van de dag! En die auto van Tesla? Die is nu al een succes. Hoewel hij pas volgend jaar verkrijgbaar is, zijn er al 250.000 van besteld.

Meer tips? Check hier de POR-methode voor een nieuw en fris klantenbestand.

Henri Kok | First creatieve communicatie

Henri Kok

Offline

We zijn nu niet geopend, maar app ons gerust. We reageren zo snel mogelijk.

03:30
Stuur ons een appje!